Uitdagend taalonderwijs start hier

15 jaar ervaring
Willemijn heeft ruim 15 jaar ervaring in educatief ontwerp. De laatste jaren richt ze zich volledig op het ontwikkelen van materialen voor het schoolvak Nederlands.
10 jaar ervaring
Komvoor heeft meer dan 10 jaar ervaring in het opzetten, realiseren en borgen van omvangrijke educatieve projecten.
Opbouw van het schoolvak Nederlands
Pijler 1
Nieuwsgierigheid
Taal start met nieuwsgierigheid: wat wil je graag weten? Wat is je voorkennis en hoe zet je vanuit daar stappen naar nieuwe ideeën, inzichten en perspectieven? In het schoolvak Nederlands staat nieuwsgierigheid daarom centraal. Er is altijd meer te leren!
Pijler 2
Lezen, schrijven & spreken
Denken met de hand: dat is schrijven. In het schoolvak Nederlands leer je andermans gedachten begrijpen en analyseren en je eigen gedachten onder woorden brengen. Lezen en schrijven staan hierbij niet op zichzelf als deelvaardigheden, maar komen geïntegreerd aan bod, met mondelinge taalvaardigheid en argumentatieve vaardigheden.
Pijler 3
Mediawijsheid & literatuur
Het schoolvak Nederlands draait niet alleen om de eigen taalvaardigheid, maar ook om 'taalconsumptie': nieuwsmedia, social media en literatuur natuurlijk. Bij literaire werken denken we hierbij niet alleen aan boeken, maar ook aan toneelteksten, spoken word, Nederlandstalige muziek en literaire non-fictie, zoals essays.
Pijler 4
Taalkunde
Taal is niet alleen een gebruiksvoorwerp en gereedschap, maar ook een onderzoeksobject op zichzelf. in de nieuwe eindtermen voor het schoolvak Nederlands is dat gelukkig ook terug te zien: de logica van taal (grammatica, taalverandering, taalbeschouwing) staat weer in de aandacht bij het schoolvak Nederlands.
Gratis leermiddelen voor leerlingen en docenten
Komvoor ontwikkelt methode-onafhankelijk lesmateriaal voor het schoolvak Nederlands.
Kennisbasis Nederlands

Video’s

Leerlingmateriaal
