Op basisschool De Windroos in Deventer gebruiken leerkrachten Tiny Meinderts en Joyce Scholten van groep 1/2 een Speelgoedvitrine om leerlingen in de Museumhoek zelf ‘museumpje’ te laten spelen. Hierbij werken de leerlingen stap voor stap aan de drie taken van musea: verzamelen, ordenen en tentoonstellen.–
HJK
Nieuwsgierig hoe Tiny en Joyce dat aanpakken? Lees hier het hele artikel geschreven door educatief ontwerper Willemijn Zwart, onderwijskundige Marit Benes en museumeducator Monique Wezenberg voor het HJK, het vakblad voor peuter- en kleuteronderwijs.
Zelf aan de slag met een museumhoek
De Speelgoedvitrine is een laagdrempelige, betekenisvolle kennismaking met erfgoed, voor peuterspeelzalen en de laagste groepen van het primair onderwijs. Startpunt is de eigen belevingswereld van de leerling: welk stuk speelgoed of welke pop of knuffel zou jij nooit weggooien? Deze essentie van erfgoed vormt de basis voor een uitdagende speel- en leeromgeving voor de kinderen, waarin zij, gekoppeld aan het bestaande VVE-thema ‘kunst’, de verschillende functies van een museum ontdekken. In hun eigen klaslokaal en in hun eigen spel- en leefwereld. De leerlingen gaan bezig met het verzamelen, het ordenen, het bestuderen en bewaren en ten slotte het tentoonstellen van speelgoed in de enige echte Speelgoedvitrine.
Je kunt de speelgoedvitrine voor boeken voor je eigen school, voor 25,- per week, bij het Speelgoedmuseum Deventer.