In oktober heeft Komvoor de lessenserie over streektaal op het MBO opgeleverd. In samenwerking met de IJsselacademie en Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL) is het ‘oude’ lesmateriaal doorontwikkeld en in een nieuw jasje gestoken. Het resultaat: een lessenserie, bestaande uit drie blokken, waarin studenten leren over het belang van (streek)taal voor henzelf en hun omgeving. 

Streektaal zit in de lift

Lange tijd waren de associaties die met het spreken van streektaal verbonden waren, niet zo positief. Streektaal was voor boeren, het was dom en minder ontwikkeld om in streektaal te spreken. De laatste twintig, dertig jaar is daar verandering in gekomen. Streektaal is weer hip! Zo zijn er populaire bands en zangers die in streektaal zingen en boeken die vertaald worden naar streektaal. Mensen willen zich onderscheiden in een wereld waar iedereen steeds meer met elkaar in verbinding staat. Ze willen laten zien waar ze vandaan komen. En dat niet alleen! Uit onderzoek blijkt ook dat het spreken van streektaal in verschillende situaties erg waardevol kan zijn, bijvoorbeeld in de zorg in het contact tussen de verzorgende en de patiënt. 

De lessenserie

De lessenserie voor MBO-studenten bestaat uit drie blokken. In het eerste blok – ‘Streektaal en ik’ – ontdekken studenten hun eigen meertaligheid en leren ze over de geschiedenis van de streektaal. Blok 2 – ‘Streektaal en jij’ – richt zich op streektaal in andere streken, landen en culturen. Wederzijds respect staat centraal. Studenten leren over situaties waarin het spreken van streektaal zeer gewaardeerd wordt, zoals in de ouderenzorg. In blok 3 – ‘Streektaal en wij’ – staat onze gezamenlijke omgang met streektaal, taalvariaties en thuistalen centraal. Hoe gaan studenten om met situaties binnen de werkcontext of in de maatschappij om waarin iemand de streektaal wel of niet spreekt?

Differentiatie binnen het aanbod

Het lesmateriaal is gericht op drie lijnen: Zorg, Nederlands en Burgerschap. Ook zitten er veel gevarieerde opdrachten in verwerkt. Dit betekent dat de docent kan differentiëren in het aanbod, aansluitend op de studenten die hij of zij voor zich heeft. 

“Was een fijne samenwerking en ik zie er naar uit om met het product aan het werk te gaan!! Krijg er goeie zin van!”

Albert Bartelds van de IJsselacademie

Wil je ook graag een eigen educatief product samen ontwikkelen? Neem contact met ons op en kijk samen met ons naar de mogelijkheden!