Uitdaging
Rijksmuseum Twente programmeert jaarlijks verschillende grotere wisseltentoonstellingen voor een breed publiek. Waar het reguliere educatieve programma van het museum gekoppeld is aan de permanente collectie, wil het museum ook met de wisseltentoonstellingen graag een jonger publiek bereiken.

Ambitie
Het Rijksmuseum Twenthe wil graag naast een ‘volwassen’ audiotour met een hoge informatiedichtheid, ook een laagdrempeligere audiotour voor een jonger publiek, waarin kinderen in de leeftijd 8-12 jaar actief aan het denken worden gezet over de persoon Marinetti, zijn futuristisch manifest, het futurisme als kunststroming en de wisselwerking met de opkomst van het fascisme en de eerste en tweede wereldoorlog.

Aanpak
Audiotours zijn relatief goedkoop en snel te realiseren. Aandachtspunt hierin is vooral de belevingswereld van de doelgroep, de spanningsboog en het selecteren van de voor de doelgroep relevante inhouden.
Hierom is er op basis van de ‘volwassen’ audiotour en het voorlopig ontwerp voor de tentoonstelling een script voor de kinderaudiotour geschreven waarin deze aandachtspunten meegenomen zijn.
Belangrijke aandachtspunten voor de productie van audio voor kinderen zijn de stemselectie (hoge stemmen komen beter over dan lagere stemmen), de stemregie (enthousiasme, rust en het benadrukken van de meest relevante sleutelbegrippen) en de montage (relevante ondersteunende geluiden in dienst van het verhaal).
Resultaat
De kinderaudiotour bij de tentoonstelling ‘Marinetti en het futuristisch manifest’ is te beluisteren tot 27 februari 2023.

“We vonden het een fijne samenwerking met Lotte Schrijvers van Komvoor. Ze kwam met creatieve ideeën en heeft de kinder-audiotour naar wens geschreven.”
Jasmijn Wener, projectleider vanuit het Rijksmuseum Twenthe
Kennisdeling
Meer lezen over de ontwikkeling van audio voor kinderen? Voor onze onderwijsupdate schreef audiovisueel ontwerper Lotte Schrijvers een to-the-point artikel hierover.
Colofon
Teksten door Komvoor, uitwerking Rijksmuseum