Gedonder in de Sassenpoort

De middeleeuwen saai? Niet in de Sassenpoort! Kom met je hele klas (groep 5/6) naar de interactieve kindertentoonstelling Gedonder in de Sassenpoort en anderhalf uur later weet je alles over de Tijd van Steden en Staten, de Hanze, de standenmaatschappij en de structuur van een middeleeuwse stad; kortom: alle reguliere methodeinhouden (TULE-doelen) worden afgedekt, maar dan in deze multimediale, interactieve en museale experience in de Sassenpoort, een van de top-100 rijksmonumenten van Nederland.
Gedonder in de Sassenpoort

Komvoor ontwikkelde samen met ANNO | Museum in de Maak het concept Gedonder in de Sassenpoort en tekende voor de realisering van de educatieve onderdelen van dit project: vijf thematische spellen, elk genaamd naar een van de Middeleeuwse stadspoorten in Zwolle, waar leerlingen in kleine groepjes (verdeeld over vijf gilden) in een roulatiesysteem doorheen lopen.

 

De content-ontwikkeling, teksten, beeldredactie en vormgeving van deze spellen en het overkoepelende scorebord zijn ontwikkeld door Komvoor. Ook script en audio voor het verhalend ontwerp dat leerlingen door deze tentoonstelling heen leidt heeft Komvoor geproduceerd.

 

Uniek aan Gedonder in de Sassenpoort is dat alle inhoudsdoelen uit de TULE-leerlijn voor groep 5-6-7-8 voor de Tijd van Steden en Staten in deze interactieve tentoonstelling aan bod komen. Dat betekent dat een bezoek aan de Sassenpoort methodevervangend ingezet kan worden en dus reguliere schoolboekenlesstof vervangt. En dan niet een losse les, maar het complete methodehoofdstuk over de Hoge en Late Middeleeuwen, waarmee leerkrachten in het basisonderwijs daadwerkelijk ruimte in hun reguliere lesprogramma vrijspelen én de kennis op basis van de eigen ervaringen uit de tentoonstelling beter beklijft dan de reguliere boekenlesstof.

Specificaties

Product:

Interactieve, multimediale kindertentoonstelling

Vorm:

Verdieping in de Sassenpoort, met centrale ontvangst en vijf deelspellen, in verhalend ontwerp met audiotour.

Bijdrage Komvoor:

Conceptontwikkeling en educatieve realisatie

Betrokkenen:

Willemijn Zwart (conceptontwikkeling, i.s.m. Sandra Schippers van ANNO), Anne-Lot Kemna (projectleiding, i.s.m. Edwin Burgman van ANNO), Daniëlle Bakhuis (teksten), Inge Lub (beeldredactie en vormgeving), Dragan Bakema en Robert Bosch (Popov audioproductie), Dinand Warringa (stemacteur), Michel Verspagen (UBUNTU Media, immersive design)

Tijdspad:

Maart 2020 (concept) tot januari 2021 (oplevering)
Succesvolle samenwerken met het onderwijs, komvoor

7 inzichten

Ook impact met educatie? Download deze 7 gratis inzichten om succesvol samen te werken met het onderwijs!

Educatieve projecten voor jeugdjournaal, kidsweek, radio2

Privacy & Komvoor

Komvoor ontwikkelt en verspreidt educatief materiaal. Door je naam en mailadres achter te laten, kunnen we je nu het door jou opgevraagde materiaal toesturen en kunnen we je in de toekomst benaderen voor nieuwe projecten. Door je naam en mailadres achter te laten ga je daarmee akkoord.

 

Ook gegevens die je eventueel uit jezelf met ons deelt, zoals adres of telefoonnummer, slaan we op.

 

Ben je nieuwsgierig welke gegevens we over jou in ons systeem opgeslagen hebben, of wil je graag in de toekomst geen mail meer van ons ontvangen? We horen het graag en regelen het direct.

 

Onze complete privacy policy vind je hier. Vragen, klachten, tips of meer informatie? Mail naar privacy@komvoor.nl.

Ook impact met educatie? Met deze zeven inzichten werk je succesvol samen met het onderwijs!