10 jaar Komvoor, hoe vier je dat? Dat was de vraag die gesteld werd op kantoor. Hieruit kwam een groots idee… Een jubileum event waar iedereen die een band met Komvoor of geïnteresseerd is in wat Komvoor doet aanwezig mag zijn. Niet alleen een leuk feest met drankjes, maar ook met twee workshoprondes én een inspiratiemarkt. Na hard werken was het twee weken geleden zo ver, ons 10-jarig jubileum event! Wij blikken terug met een grote glimlach op ons gezicht en een tevreden gevoel.
Aankomst
Op vrijdag 17 juni kwamen om 12 uur de eerste mensen binnendruppelen. Bij aankomst werd iedereen ontvangen door Willemijn en Evelien en kregen ze een eigen naamkaartje. Daarna schreven mensen zich in bij twee workshops naar keuze. Hierna was het tijd voor een broodje of een salade en gezelligheid. Lekker samen lunchen tussen de werken van Komvoor. Zo kon er een kijkje genomen worden bij de speelgoedvitrine van het Speelgoedmuseum, de posters van Overijssel Overzee hingen aan de muur samen met die van Stoepkrijt voor vrijheid en Expeditie Vrijheid. Op de tafels lagen nog verschillende werkboeken die bij de projecten van Komvoor horen. Het plafond was versierd met vlaggetjes.
Eerste workshops
Om 1 uur was het tijd om de dag officieel te openen, de bezoekers gingen hiervoor naar de 1e verdieping. Na een welkomstwoord van Willemijn ging iedereen naar zijn of haar eerste workshop. Er waren vier opties; een Q&A over copyright en leermiddelen, workshop methode vervangend werken, Q&A over laagdrempelig naar het museum en de voorstelling Wakkerland.
Aan Charlotte Meindersma werden de meest ingewikkelde vragen gesteld tijdens de workshop. Zo waren er vragen over auteursrecht, het verschil tussen licenties en toestemmingen, en video gebruik in educatiemateriaal.
In de workshop methodevervangend werken vertelde Evelien over haar afstudeeronderzoek en ze onthulde de A0-poster die ze heeft gemaakt. Aan de hand van de poster gingen de bezoekers aan de slag om methodevervangend te kunnen werken.
Nikki Olde Monninkhof vertelde in haar Q&A over hoe zij voor scholen die naar het Rijksmuseum Twenthe en De Museumfabriek de drempel van vervoer weg heeft gehaald. Dit heeft ze namelijk gedaan door busvervoer te regelen voor de scholen.
Theater Sonnevanck had in een ruimte een vuurtoren opgebouwd. De bezoekers moesten hun schoenen uit doen en kregen een koptelefoon op. Zo beleefden ze de unieke emersieve voorstelling; Wakkerland. Dit luisterverhaal neemt je mee in een andere wereld.
Inspiratiemarkt
Na de eerste workshopronde was het tijd voor een pauze. Met een frisje of koffie van Rik gingen mensen langs de stands op de inspiratiemarkt. Verschillende bedrijven lieten daar zien hoe zij aan de slag gaan met educatie. Zo kwam educatie via games aanbod, waren er VR-brillen, 3d schermen, iPads en kwam buiteneducatie aanbod.
Tweede workshopronde
In de tweede workshopronde kon er weer genoten worden van de voorstelling Wakkerland, daarnaast waren er 3 andere workshops.
Een workshop over inclusiviteit in lesmateriaal. Deze workshop werd gegeven door Margriet Leest. Zo vertelde ze over het belang van voorbeelden, namen en situaties die gebruikt worden in lesmateriaal. Door gesprekken en ervaringen uit te lichten werden de deelnemers zich hiervan bewust.
Inge Lub gaf in de tweede ronde een workshop over het vormgeven van educatief materiaal. Hoe maak je educatie materiaal waar jongeren enthousiast van worden? Wat maakt een opdrachtenblad interessant en hoe breng je de boodschap over op generatie Z?
De laatste workshop was een Q&A met jongeren. Aan hen werden vragen gesteld over museumbezoeken, gastlessen en excursies. Wat vinden ze hier nou écht van en hoe kan je hen het beste bereiken? Wat werkt goed en wat interesseert hen niks?
Tijd voor een drankje!
Na de tweede workshopronde was het tijd voor afsluitend woorden van Willemijn. Ze blikte terug op de hoogtepunten van de afgelopen 10 jaar. Daarnaast belichte ze de vijf kernwaarden van Komvoor. Dit zijn methodevervangend werken (niet stapelen maar vervangen), samenwerken in het ecosysteem, betekenisvol zijn (integreer vakken), gebruik de eigen omgeving van leerlingen en leren door doen. Hierna was het tijd voor een lekker drankje en gezelligheid. Elkaar na twee jaar thuiswerken weer eens spreken, bijpraten en ervaringen uitwisselen. Toen de mensen naar huis gingen kregen ze nog een goodiebag mee als aandenken aan deze dag.
Wij hebben al veel positieve reacties ontvangen van mensen. Zo kregen wij te horen:
“Ik heb veel nieuwe dingen gehoord: hoe mensen een museum kunnen ervaren, hoe belangrijk het is om aan te sluiten (soms letterlijk) bij de leefwereld van mensen (niet alleen kinderen), ik heb gezien wat het belang van duidelijke en aansprekende vormgeving van lesmateriaal is en hoe dat een verschil kan maken in de les.”
Bezoeker van het event
Deze en andere mooie reacties geven ons motivatie en inspiratie om door te gaan, op naar de volgende 10 jaar! Dan is het weer tijd voor een feestje (: