Afgelopen week verscheen het boek ‘Talenbewust lesgeven’ bij Uitgeverij Coutinho.
Willemijn Zwart van Komvoor schreef hierin samen met Steven Delarue het hoofdstuk over talige diversiteit: “Voorbij de klassieke standaardtaalnorm”, over de meerwaarde van regionale talen en taalvariatie in het onderwijs, in lijn met de drieslag van Gert Biesta.
Want aandacht voor taalvariatie is goed voor…
1) de kwalificerende functie van onderwijs (plat gezegd: goed voor de taalbeheersing van het Standaardnederlands om streektalen expliciet te behandelen)
2) de socialiserende functie van onderwijs (plat gezegd: gevoel voor de samenleving waarin je opgroeit)
3) de subjectificerende functie van onderwijs (plat gezegd: je eigen identiteit, kennis van wie je zelf bent)
Natuurlijk brengen we deze uitgangspunten binnen Komvoor zelf ook in de praktijk! Bijvoorbeeld met het project ‘Typisch Twents?’ voor De Museumfabriek en het project ‘Streektaal op het mbo’ voor Stichting Overijsselacademie, Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers en Graafschap College.
Zelf aan de slag?
Zelf ook aan de slag met talige diversiteit, bijvoorbeeld in relatie tot burgerschap, erfgoed of meertaligheid? Neem vooral even contact op, via koffie@komvoor.nl.
Het boek verscheen onder redactie van: Joana Duarte Mirjam Günther-van der Meij Fauve De Backer Carolien Frijns Babs Gezelle Meerburg. Veel dank aan hen voor hun tijd en aandacht!